Konserveringsteamet

Konserveringsteamet på tur til den nye museumsbygning

Skrevet af Bethany Palumbo

I december 2022 fik konserveringsenheden endelig adgang til at se den nye byggeplads. Medens den endnu kun var en betonskal, er det tydeligt at pladsen er enorm og har så meget potentiale! At besøge stedet er en vigtig del af planlægningsprocessen, og vores formål for denne tur var ikke kun at visualisere de færdige udstillinger, men også at kontrollere at vi fysisk kunne flytte de større udstillingsgenstande ind i de nye lokaler.

Vi planlægger at udstille flere store og tunge genstande i de nye bygninger, bl.a. vores fossil af Diplodocus, Misty, og jernmeteoritten, Savik, der vejer over 3 tons. Selvom vi var glade for at se den store godselevator, med stop på alle underetager, skal vi huske at hver etage har sin egen vægtkapacitet. Teknisk set er den udendørs varegård ved godselevatoren også taget på vores underjordiske museum. Det skal der tages højde for når lastbilerne begynder at ankomme til stedet!

Photo of five persons in high visibility jackets and safety helmets
Konservatorerne Bethany Palumbo, Anastasia van Gaver, Zina Fihl, Abdi Hedayat, og Nicole Feldman på besøg på byggepladsen.

Også loftshøjden på de nye gallerier skulle vurderes, da den varierer meget fra etage til etage. Loftets design er unikt og ser fantastisk ud, men vi skal sikre os at de høje genstande som Misty passer ind, samtidig med at der er tilstrækkelig plads til brandsikringssystemer og belysning, der stadig er ved at blive designet. Når bygningen overdrages til museet næste år, vil vi have hyppigere adgang til området, og kan begynde at planlægge flytningen mere detaljeret end nu. Vi skal også udvikle metoder til at flytte komplekse og sarte genstande som tørrede planter og koraller.

Hvis du gerne vil vide mere om dette, så følg med på museets Instagram og vores #taxidermytuesday!