2. december 2011

Hvor er der koldest i klassen?

spørger -Hilsen Josephine og Mia  

Vi er meget uenige i vores klasse om kulde i klassen. En siger, at de, der sidder længst væk fra vinduet, er mere påvirkede af kulden end dem, der sidder ovre ved vinduet, på grund af den måde, vinden kommer ind på. Resten af klassen er uenige og mener det omvendte. Vi håber at høre fra jer. På forhånd tak.

Det er et spørgsmål, som er svært at svare på uden en masse viden om jeres klasselokales størrelse og opbygning: Hvor store er vinduerne? Er det energiruder? Er der ventilationsåbninger i væggen? Er rummet godt isoleret? Er gulvet koldt? Og så videre.

Hvis vinduerne er gamle, ryger der for eksempel en masse varme ud af dem, når det er koldt udenfor. Luften nær ruden bliver afkølet, og da kold luft er tungere end varm luft, vil den bevæge sig nedad. Det vil så betyde, at de nærmest ruden vil føle, at det trækker med kold luft, og at det bliver fodkoldt.

Om sommeren varmes ruden op, som igen varmer luften på indersiden op. Den vil så stige til vejrs. Igen vil der komme træk, men når det er varmt, vil det måske næsten være behageligt. Om der er træk eller ej, afhænger af vindretningen, vindstyrken og temperaturen, så nogle dage vil eleverne ved væggen være hårdere ramt end dem ved vinduerne, og nogle gange vil det være omvendt.

Vi kan desværre ikke hjælpe jer meget mere, men I kan selv finde ud af det! Det er et perfekt naturfagsprojekt at undersøge, hvordan klimaet er inde i jeres eget klasselokale. Man kan lave en masse forsøg med energi og varme. Man kunne for eksempel undersøge, hvor hurtigt varmt vand afkøles forskellige steder i rummet: ved væggen, ved vinduet, oppe under loftet og nede ved gulvet. Man kunne for eksempel måle med et termometer, hvor hurtigt kogende vand blev kølet ned til for eksempel 40 grader.

Man skal huske at bruge præcis lige meget vand og samme slags glas, som gerne skal stå på et isolerende underlag, til alle forsøgene. Jo hurtigere vandet afkøles, jo mere energi må der være afgivet til omgivelserne, især til luften. Og jo koldere det er, og jo mere det trækker, jo hurtigere falder vandets temperatur.

Hvis I vil være rigtig grundige, skal I lave det samme forsøg igen til foråret eller sommeren.
Der er mange andre forsøg at lave. Jeg synes, I skal tage fat i en lærer, der underviser i naturfag eller fysik og undersøge sagen til bunds. Måske kunne I ligefrem skrive en rapport om emnet. Og hvem ved - måske vil jeres skoleinspektør blive glad for at vide, om skolen er utæt og frådser med energien.