Samarbejdet

Myrejagtens målgruppe er særligt børn i alderen 6-13 år, herunder børnefamilier og bedsteforældre med børnebørn.
Projektet søger at finde best practice i forhold til at engagere denne målgruppe i Citizen Science og afsøger derfor forskellige veje til målet.

I 2017 havde Myrejagten samarbejde med en række Danske Natur og Kulturinstitutioner, der hjalp os med at nå bredt ud til befolkningen i hele landet.
I 2018 er målet stadig at nå bredt ud, men endnu vigtigere at formidling af høj kvalitet er med hele vejen.

Myrejagtens resultater og best practice følges og dokumenteres af Naturfagenes evaluerings- og udviklingscenter NEUC.
Resultaterne vil kunne danne grundlag for tilgangen i fremtidige Citizen Science projekter, både på Statens Naturhistoriske Museum og andre steder.

Hvad vil vi gerne opnå igennem samarbejdet med Naturvejlederne?

Med samarbejdet med Naturskoler og Naturcentre ønsker vi som museum at nå bredt ud geografisk set, samt at nå ud til andre end de der i forvejen kender til Statens Naturhistoriske Museum og interesserer sig for vores projekter.

Igennem samarbejdet med Naturvejledere forventer vi, at kunne sikre formidlingen helt ud til modtagerne, og herigennem optimere dels gennemførselsraten dels kvaliteten af data fra Myrejagten eksperimenterne.

Hvad får I ud af samarbejdet?

I får en fed, gennemtestet og skræddersyet aktivitet, med både lokal relevans og direkte forbindelse til et landsdækkende forskningsprojekt. Alle funddata i Myrejagten ligger offentligt tilgængeligt og ved at engagere jeres opland i Myrejagten får I således lokal data om myrearter samt deres fødepræferencer.

Som samarbejdspartner i Myrejagten sørger vi for at I bliver klædt på til at varetage formidling af projektets indhold og formål. I bliver særligt klædt på i forhold til udførelse af Myrejagten eksperimentet og hvordan data og myrer anvendes i og bidrager til forskningen.

Som samarbejdspartner får I:
5 gratis Myrejagten Familiekits til eget brug ved offentlige events, til formidling, demonstration og indsamling af data og myrer.

20 Myrejagten Familiekits til salg til interesserede borgere.
Myrejagten Familiekits har en salgspris på 50 kr./kit som betales på Mobilepay til Statens Naturhistoriske Museum (prisen er symbolsk, resten er dækket af projektets fondsmidler fra 15. Juni Fonden, Beckett Fonden, Knud Højgaards Fond og Augustinusfonden.)

Presse: Alle samarbejdspartnere og offentlige Myrejagten-arrangementer vil figurere på www.myrejagten.dk, indgå i pressemeddelelser omkring Myrejagten, sendes ud med Statens Naturhistoriske Museums nyhedsbrev samt omtales på museets sociale medier.

Myrejagten er oplagt til offentlige arrangementer for børnefamilier. Ud over selve eksperimentet som er den forskningsmæssige del indeholder Familiekittet myretegninger, myremaske og myretatoveringer som taler til børn i alle aldre. I kittet er endvidere en nøgle til de mest almindelige nord-europæiske myre-slægter (bestemmelsen kræver stereolup).
Myretegninger, myremaske, plancher samt yderligere myreviden kan endvidere frit printes fra www.myrejagten.dk såfremt der ønskes ekstra.
Med Myrejagten kan der således arbejdes med myrer på mange plan, i felten, i laboratoriet og i det kreative hjørne, samtidig med at I bidrager med reelle data til forskningen.