René Riis – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Zoologisk Museum > Udstillinger > Det dyrebare > Kunst i udstillingen > René Riis

René Riis (f. 1967)

Serie af stilleben fra Statens Naturhistoriske Museum

Fotografen René Riis har specialiseret sig i madfotografi og stilleben. I 2009 dykkede han ned i Statens Naturhistoriske Museums samlinger og fandt nogle af de mest fascinerende og tankevækkende genstande frem fra skabe og skuffer. Dette resulterede i en billedserie af stilleben, der indfanger den særlige stemning i museets skatkammer.



”Som fotograf falder jeg af og til over ting, personer eller steder, hvor jeg bliver fascineret, og hvor jeg tænker, at dét må jeg bare lave mit billede af. Sådan et sted er Statens Naturhistoriske Museum. Det er et skatkammer fuldt af genstande, der fascinerer og inspirerer mig. Genstande, som ikke blot har en æstetisk, men også historisk og/eller forskningsmæssig værdi. Man kunne gå på opdagelse i samlingerne i årevis uden at blive færdig.

I samlingerne kan man åbne skuffer med alverdens fuglearter eller skabe med et væld af sommerfugle og insekter. Historierne vælter nærmest ud i hovedet på én, når man går på opdagelse her. Hvor end man ser hen, er der ting, der fanger øjet. Det kan enten være en detalje, som kraniet fra den uddøde dronte, eller et rum fuld af gevirer.

At tage billeder i samlingerne var mere end noget andet en øvelse i begrænsningens kunst. Jeg vidste, at jeg under ingen omstændigheder havde tid nok til hverken at se det hele eller fotografere det hele. Jeg vidste, at for at kunne nå så meget som muligt, var det nødvendigt at kunne arbejde så hurtigt som muligt. Derfor besluttede jeg mig for kun at benytte en enkelt lampe til mine billeder. Det skulle ikke være udstyret, der bestemte, hvor hurtigt jeg kunne indfange billederne. Jeg ville bestemme, hvor hurtigt det skulle gå, og det skulle være så tæt på min oplevelse af museets samlinger som muligt.

Samtidig ville jeg også være tro over for, at det er en videnskabelig institution. Det ville være i modstrid med dette, hvis jeg havde forsøgt at forskønne eller ændre på genstandene. Det var ikke et mål at få genstandene til at være perfekte – det uperfekte, forfaldet, er en vigtig del af historien.”


René Riis